Kara Śmierci-Przywrócić czy potępić?
Dodał: Bounto | Dnia: 27/11/2011 | Wyświetleń: 422
- Kara Śmierci-kara główna, kara ostateczna, najwyższy wymiar kary. Stosowana jest od początków istnienia prawa.Różne w zależności krajów i epok. Stosowana za popełnienie ciężkich przestępstw np morderstwa lub zdrada stanu ale również za czyny skierowane przeciwko prawu obyczajowemu np cudzołóstwo.
Na początku istnienia prawa karę śmierci wykonywała rodzina osoby zabitej.Następnie kara śmierci była stosowana nawet za drobne przestępstwa.Obecnie stosowana jest w krajach z niedemokratycznym reżimem oraz w USA,Japonii,Koreę Południową, Singapur, Tajwan, Malezję i Indie.
Kara Śmierci w Europie była najczęściej stosowaną karą w średniowieczu.Obecnie kara śmierci w większości krajów Europejskich nie obowiązuje.(Wyjątkiem jest Białoruś).28 kwietnia 1883 w Strasburgu w związku z odchodzeniem krajów Rady Europy od kary śmierci ustanowiono protokół nr 6 do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka z 1950, znoszący wśród sygnatariuszy karę śmierci w czasie pokoju. Dodatkowo, 3 maja 2002 r. uchwalono w Wilnie protokół nr 13 do tej konwencji, bezwzględnie znoszący karę śmierci, także podczas wojny (nie został on ratyfikowany przez kilku członków Rady Europy).
Kara śmierci w Starym Testamencie stosowana miała być m.in za pobicie rodziców oraz zło rzeczenie im,cudzołóstwo,sodomię,czary,nie przestrzeganie szabatu oraz morderstwo.
Kara śmierci w Judaizmie( nie będę pisał w jaki sposób była wykonywana) Stosowana była na terenie Palestyny do II W n.e m.in za cudzołóstwa i porwanie (ale tylko Żyda),morderstwo a także bałwochwalstwo,kazirodztwo,sodomię.
Kara śmierci w Chrześcijańskiej Europie cytat z wikipedi "Kara śmierci stosowana była we wszystkich krajach Europy starożytnej, stąd jej przyjęcie przez chrystianizujące się państwa było z jednej strony kontynuacją dawnego prawodawstwa, a z drugiej – realizacją zasad prawa biblijnego (ten aspekt wyrażał się w wyrokach za przestępstwa związane z religią)."
Kara śmierci a Kościół Katolicki.
Przed XX wiekiem Kościół Katolicki nie sprzeciwiał się każe śmierci a nawet ją w średniowieczu aprobował. Zarówno za głoszenie poglądów sprzecznych z katolicyzmem (herezja), czynienie czarów, kontakty homoseksualne jak i inne czyny, za które prawo danego kraju przewidywało egzekucję.
Obecnie Kościół Katolicki jest przeciwny stosowaniu kary śmierci ale zezwala na stosowanie jej w przypadkach ostatecznych.
Krótko mówiąc kościół dopuszcza karę śmierci w wyjątkowych przypadkach gdyż uważa że władze publiczne w celu ochrony społeczeństwa mogą ów karę stosować w Katechizmie Kościoła Katolickiego czytamy:
" Uprawniona obrona może być nie tylko prawem, ale poważnym obowiązkiem tego, kto jest odpowiedzialny za życie drugiej osoby. Obrona dobra wspólnego wymaga, aby niesprawiedliwy napastnik został pozbawiony możliwości wyrządzania szkody. Z tej racji prawowita władza ma obowiązek uciec się nawet do broni, aby odeprzeć napadających na wspólnotę cywilną powierzoną jej odpowiedzialności. (KKK 2265)
Wysiłek państwa, aby nie dopuścić do rozprzestrzeniania się zachowań, które łamią prawa człowieka i podstawowe zasady obywatelskiego życia wspólnego, odpowiada wymaganiu ochrony dobra wspólnego. Prawowita władza publiczna ma prawo i obowiązek wymierzania kar proporcjonalnych do wagi przestępstwa (...) (KKK 2266)
Kiedy tożsamość i odpowiedzialność winowajcy są w pełni udowodnione, tradycyjne nauczanie Kościoła nie wyklucza zastosowania kary śmierci, jeśli jest ona jedynym dostępnym sposobem skutecznej ochrony ludzkiego życia przed niesprawiedliwym napastnikiem.
Jeżeli jednak środki bezkrwawe wystarczą do obrony i zachowania bezpieczeństwa osób przed napastnikiem, władza powinna ograniczyć się do tych środków, ponieważ są bardziej zgodne z konkretnymi uwarunkowaniami dobra wspólnego i bardziej odpowiadają godności osoby ludzkiej.
Istotnie dzisiaj, biorąc pod uwagę możliwości, jakimi dysponuje państwo, aby skutecznie ukarać zbrodnię i unieszkodliwić tego, kto ją popełnił, nie odbierając mu ostatecznie możliwości skruchy, przypadki absolutnej konieczności usunięcia winowajcy "są bardzo rzadkie, a być może już nie zdarzają się wcale". (KKK 2267)[3]. "
"Można więc stwierdzić, że Kościół katolicki w przypadkach najwyższej wagi dopuszcza karę śmierci nakładając na władzę publiczną obowiązek wymierzania kar odpowiednich do ciężaru przestępstwa"
Europejska Konwencja Praw Człowieka :
* prawo do życia (art. 2)
* zakaz tortur (art. 3)
* zakaz niewolnictwa i pracy przymusowej (art. 4)
* prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego (art. 5)
* prawo do rzetelnego procesu sądowego (art. 6)
* zakaz karania bez ustawy (art. 7)
* poszanowanie życia prywatnego i rodzinnego (art. 8)
* wolność myśli, sumienia i wyznania (art. 9)
* wolność słowa (art. 10)
* wolność zrzeszania się i stowarzyszania (art. 11)
* prawo do zawarcia związku małżeńskiego (art. 12)
* prawo do skutecznego środka odwoławczego (art. 13)
* zakaz dyskryminacji przy korzystaniu z praw i wolności EKPC (art. 14)
Protokoły dodatkowe:
* protokół nr 1 (1952 r.)
o ochrona własności prywatnej
o prawo do nauki
o prawo do wolnych wyborów
* protokół nr 4 (1963 r.)
o zakaz pozbawiania wolności za długi
o prawo swobodnego poruszania się
o zakaz wydalania własnych obywateli
o zakaz zbiorowego wydalania cudzoziemców
* protokół nr 6 (1983 r.)
o zakaz kary śmierci w czasie pokoju
* protokół nr 7 (1984 r.)
o gwarancje proceduralne przy wydalaniu cudzoziemców
o prawo do odwołania w sprawach karnych
o odszkodowanie za niesłuszne skazanie
o zakaz ponownego sądzenia lub karania
o równość małżonków w sferze cywilno-prawnej
* protokół nr 12 (2000 r.)
o ogólny zakaz dyskryminacji
* protokół nr 13 (2002 r.)
o całkowity zakaz kary śmierci (także w czasie wojny).
-Czy uważacie że kara śmierci powinna być stosowana w najwyższych przypadkach np. seryjne i brutalne morderstwa,brutalne gwałty,ludobójstwa?
- Czy świat powinien raz na zawsze odejść od kary śmierci?
-Co sądzicie na temat kary śmierci?
Zasugeruj link do strony związanej z tematem.
Wyszukaj
Logowanie
TOP 3 Masterminds
-
Punkty: 859
Wątków: 25 | Komentarzy: 1509
-
Punkty: 484
Wątków: 35 | Komentarzy: 706
-
Punkty: 467
Wątków: 67 | Komentarzy: 344
Mastermind Statystyki
- Wątki: 1071
- Komentarze: 7070
- Użytkownicy: 752
Pytania życia użytkowników.

Co by było gdyby mnie nie było?

Master Cytat

Badania w dziedzinie medycyny dokonały tak olbrzymiego postępu, że dziś - praktycznie biorąc - nikt już nie jest zdrowy.

Bertrand Russell
Do MasterMind-ów
Bardzo, ale to bardzo prosimy o wpisy poprawne gramatycznie i ortograficznie!
masterminds.pl to serwis społecznościowy, który ma
kształcić a nie
uwsteczniać!
Pamiętajcie o tym.
Odp. brzmi oczywiście tak, kara śmierci powinna być przywrócona i stosowana tylko w przypadkach jednoznacznych, jeśli są nie podważalne dowody a szkodliwość czynu jest bardzo wysoka czyli to co wymieniłeś na końcu ;)
Kary... wiesz, kary są. Jeśli oczywiście ktoś już coś złego zrobi. Zazwyczaj zaczyna się od tego, że daje mu się nauczkę w postaci... jak ci to tu opowiedzieć... Karą są na przykład nie dopuszczenie do wspólnej zabawy, albo milczenie ze strony najbliższych, albo nie otrzymanie tego, co się przyniesie z polowania. Innymi karami są też zwyczajne upomnienia.
Stosuje się kary, gdy, na przykład... cóż, jednak gargulczyca raz zabiła swego synka. Nie, nie o to chodzi, że łagodne kary. My po prostu nie mamy przestępstw w wiosce. Najgorsze, co było u nas, to przypadek jednej gargulczycy, która nieumyślnie zabiła swego syna. Została wygnana z wioski. I nie mogła już wrócić.
Co do kary śmierci, sądzę, ze nie powinno się jej stosować, bo samemu jest się wtedy mordercą, zasługującym na karę śmierci.
Jeżeli chodzi o mnie i co ja sądzą na temat kary śmierci. Uważam że kara śmierci powinna być stosowana za przestępstwa takie jak seryjne morderstwa,brutalne morderstwa,seryjne i brutalne gwałty,ludobójstwa,pedofilię,aborcję
Oczywiście dopuściłbym karę śmierci tylko w przypadkach całkowicie zdemoralizowanych (po co tacy mają się utrzymywać z pięniędzy podatników w więzieniu) . Co innego osoby,które wyraziły chęć poprawy - dla brutalnego mordercy,który wyraził skruchę -dożywocie w więzieniu o zaostrzonym rygorze.
Oczywiście aby skazać kogoś na karę śmierci potrzeba długiego i rzetelnego śledztwa Policji i Prokuratury oraz długiego procesu i rozpatrzenia wszystkich możliwości.Sąd powinien porządnie się zastanowić zanim skazałby kogoś na śmierć.W przypadku jakichkolwiek wątpliwości o winie sprawcy-wyrok powinien zostać wstrzymany.
Jeżeli chodzi o traktowanie więźniów to jest ono ..straszne z punktu widzenia Europy np w Meksyku gdzie więźniowie sami muszą prac swoje ubrania oraz myć cele. Nie wiem jak sytuacja wygląda aktualnie.Jedynym źródłem w tej sprawie były dla mnie programy emitowane na Discovery.I jak słyszałem w więzieniach krajach Arabskich skazani sami muszą załatwić sobie posiłek.
Jeżeli chodzi o kare śmierci i kolonie.W "Świat Wiedzy" był artykuł o tajnych więziennych eksperymentach. Można by powiedzieć że rozwiązanie bardzo ekonomiczne.Na zdemoralizowanym obywatelu,który na pewno nie wróci na ścieżkę prawa przeprowadza się eksperymenty.Dzięki czemu badania są bardziej konkretne a co za tym idzie teoretycznie można by szybciej wynajdywać "leki" i metody leczenia ale również broń biologiczną. A zysk mają: rząd,naukowcy,wojsko,lekarze,pacjenci no wszyscy obywatele.
Kolonie karne,ciężkie prace,eksperymenty w więzieniach -rozwiązania krótko mówiąc ekonomiczne.
W Europie:
Poważnie rzecz biorąc liczba zabójstw jak i innych ciężkich przestępstw z roku na rok maleje.Podobnie jest w Polsce.Popieram karę śmierci ale jak władze zapewnią społeczeństwu bezpieczeństwo tak na 95% to zgodzę się że możemy eliminować karę śmierci.
Kara śmierci ma być dobrym straszakiem...wątpię aby to działało na zdemoralizowanych całkowicie..no chyba że wystraszą się o własne życie.Jedyna zaleta kary śmierci to to że degenerat nie wróci na wolność oraz nikogo już nie skrzywdzi.